donderdag 4 maart 2010

Omega-3 vetzuren versterken het immuunsysteem

Hartaanval en beroerte, reuma en eczeem, diabetes: nauwelijks een aandoening die niet te verlichten is met omega-3 vetzuren! Wat is er waar van deze belofte?






Wat zijn omega-3 vetzuren?



Het menselijk lichaam kan omega-3 vetzuren niet zelf produceren. Ze moeten uit de voeding worden opgenomen. Deze vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van de celmembranen en vormen de grondstof voor een verscheidenheid aan weefselhormonen.

De voornaamste bronnen van omega-3 vetzuren zijn vette vis en zeedieren, met name die welke in koude wateren leven. Daartoe behoren makreel, tonijn, haring en zalm. Overigens is niet alle zalm gezond. Regelmatig eten van gekweekte zalm wordt door oncologen bijvoorbeeld erg ontraden.



Goed voor hart en bloedvaten



Uitgebreide voedingsstudies hebben aangetoond dat de kans op een beroerte door frequente consumptie van vis aanzienlijk wordt verminderd.


Effect op ontstekingsprocessen


Verschillende uit omega vetzuren opgebouwde weefselhormonen werken tegen ontstekingen. Bovendien beïnvloeden de meervoudig onverzadigde vetzuren in de celmembranen de complexe werking van het immuunsysteem.






Zo worden sommige aandoeningen waarbij inflammatoire processen (ontstekingen) een rol spelen, gunstig door omega-3 vetzuren beïnvloed. Daartoe behoren reumatische aandoeningen, psoriasis en chronische darmontsteking. Visolie kan in die gevallen de symptomen verlichten of medicijntherapieën ondersteunen.


Visoliecapsules


Wie door een chronische ziekte, een visallergie of om andere redenen de behoefte heeft aan meer omega-vetzuren, wordt aangeraden eerst een arts te raadplegen alvorens visoliecapsules te gebruiken.



En hoe zit het met joúw oliepeil?


We leven in een maatschappij waarin iedereen wil afvallen en we worden overstelpt met lightproducten. Maar het is verkeerd om rigoreus alle vetten uit onze voeding te bannen. Het menselijk lichaam kan niet zonder bepaalde essentiële vetten om in optimale conditie te blijven.

Wie zich houdt aan een evenwichtig voeding en een tot twee keer per week vis eet, is in ieder geval verzekerd van voldoende omega-vetzuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen