maandag 25 februari 2013

Bioritme: het enige juiste ritme

Vaak bepalen de verplichtingen van alledag wanneer we wakker worden, eten en werken. Ze dwingen ons ertoe om te handelen in strijd met ons eigen bioritme. Veel activiteiten zouden gemakkelijker verlopen als we zouden luisteren naar onze interne biologische klok, want die geeft altijd het juiste ritme aan.






Wakker worden doen we het best om 7 uur

Het hormoon melatonine beïnvloedt onze vermoeidheid. ’s Nachts om drie uur is de concentratie ervan in het bloed normaal gesproken het hoogste, waarna het weer afneemt. 

Tegelijkertijd stijgt het niveau van het stresshormoon cortisol om onze hersenen voor te bereiden op het ontwaken. Dat hormoon bereikt zijn hoogtepunt ongeveer om zeven uur. 

Of dat dan ook het beste moment is om wakker te worden, is echter ook afhankelijk van de vraag of je al dan niet in een lichte slaapfase verkeert. Wie op zo'n moment gewekt wordt, kan zich sneller oriënteren dan iemand die uit een diepe slaapfase wordt gehaald








Bij voorkeur om 8 uur ontbijten

De maag leegt zich ’s ochtends sneller dan ‘s avonds. Daarom raak je van een stevig ontbijt ook niet echt vermoeid. 

Op het lichaamsgewicht heeft het echter allemaal niet zo veel invloed of je nu ’s ochtends of ’s avonds veel eet. Dat late maaltijden dik maken, is dan ook een mythe.


Tussen 14.00  en 16.00 uur liefst lichte klussen

De meeste mensen kunnen zich´s ochtend het beste concentreren, aan het begin van de middag het slechtst. 

Ongeveer een uur na de lunch worden veel mensen minder alert en vergeetachtig. Daarom kan je omstreeks deze tijd de auto maar beter laten staan, geen belangrijke besluiten nemen en bij voorkeur routineklussen afhandelen. 

Verantwoordelijk voor die middagdip is met name de bloedsuikerspiegel, maar die kan je wel met de voeding beïnvloeden: tijdens een lunch met veel witte bloem en suiker komt er veel insuline vrij, dat de suiker snel afbreekt. De bloedsuikerspiegel daalt snel en je wordt hongerig en moe. Een lunch met groenten en volkorenproducten kan dat voorkomen. 



Bij voorkeur om 15.00 uur naar de tandarts


In de vroege namiddag laten zich tandheelkundige behandelingen meestal beter verdragen. De gevoeligheid voor pijn is ’s middags immers het laagst. Wie een vervelende wortelkanaalbehandeling op dat moment van de dag ondergaat, zal daar dus minder van voelen. 

De pijnonderdrukking door het lichaam werkt dan beter: Een groot aantal lichaamseigen pijnstillende stoffen zoals cannabinoïden, serotonine en endorfine komen dan vrij. 

Maar in de vroege namiddag kan je je maar beter niet door de huisarts laten onderzoeken, want dan is de bloeddruk lager. Wordt die op dat moment gemeten, dan kan een hoge bloeddruk misschien onopgemerkt blijven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen