vrijdag 1 februari 2013

Waarom slapen moet


Wie goed en voldoende slaapt, leeft gezonder en heeft meer van het leven. Maar waarom? Onderzoekers hebben daar opmerkelijke verklaringen voor.


Slaap als wondermedicijn


Stel je eens voor dat er een medicijn was dat :
Je raadt het al: dat "wondermiddel" bestaat! Het is je eigen gezonde, diepe slaap.

Waarom slapen moet

Heb je er ooit wel eens over nagedacht hoe die simpele nachtrust zorgt voor al deze positieve effecten? Waarom we niet gewoon wakker kunnen blijven maar "moeten slapen."

Wetenschappers zijn er in geslaagd het mysterie van  "slaap" te ontrafelen. Ze beweren dat als wij 's nachts in diepe rust verkeren, ons lichaam zeer actief is.

Slaap is van vitaal belang

Niet minder dan 90% van onze gezondheid hangt af van onze slaap, want het dag- en nachtritme regelt in het lichaam veel belangrijke lichaamsfuncties, zoals bijvoorbeeld de productie van hormonen. Natuurlijk daglicht is het voornaamste regelmechanisme voor onze innerlijke klok.






Slaap versterkt het immuunsysteem

Een goede nachtrust is bij een infectie vaak even effectief als een sterk medicijn. Het voorziet het lichaam van hormonen zoals prolactine en dopamine, die het immuunsysteem stimuleren. Bij gebrek aan slaap zijn we aantoonbaar kwetsbaarder voor infecties.

Slaap beschermt het hart

Mensen die maar kort slapen, minder dan vijf uur, verhogen hun risico op hart- en vaatziekten met 39%, langslapers (meer dan negen uur) met 37%.

Ideaal is 7 tot 8 uur slaap: het stabiliseert de bloedsomloop, de bloeddruk en reduceert  het risico op verkalking van de kransslagaders. Goed voor het hart is ook een dagelijkse siësta.

Slaap maakt slank

Wie te weinig slaapt, neemt sneller in gewicht toe omdat bij slaapgebrek het honger veroorzakend hormoon ghreline in verhoogde hoeveelheden wordt afgescheiden en en stresshormonen  als adrenaline, noradrenaline en cortisol langer in het bloed circuleren.

Die laatste zorgen voor ongecontroleerde eetbuien op de meest gekke momenten. En niet te vergeten: slaaptekort vermindert de basale stofwisseling.

Slaap houdt mooi en jong

Tijdens de nacht komt de productie van het groeihormoon somatropine op toeren en zorgt voor een achtvoudig versnelde celdeling!

Interne organen, botten, spieren, bindweefsel en immuuncellen zullen worden vernieuwd en bevorderen op die manier herstel en genezing.

Ook de vochtvoorraden van de huid worden weer aangevuld zodat we er ‘s ochtend weer fris uitzien.

Slaap maakt slim

Tijdens diepe slaap, wordt overdag opgedane kennis gesorteerd in het korte-termijn-geheugen en vervolgens overgeheveld naar het lange-termijn-geheugen. Zo wordt alleen de belangrijkste informatie bewaard.

In de fase van actieve slaap (de REM-slaap) worden daarentegen nieuwe hersencellen gevormd. Creatieve problemen worden tijdens de slaap quasi opgelost.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen