zaterdag 2 maart 2013

Honing in plaats van suiker?

Gemiddeld 115 gram suiker gebruikt de Nederlander per dag. Dat staat gelijk aan 38 suikerklontjes. Maar leef je met natuurlijke alternatieven zoals honing echt gezonder?



Bruine suiker

Rietsuiker en bruine suiker zijn net zo schadelijk voor de tanden en bevatten evenveel calorieën als witte suiker. Het onderscheid zit in het feit dat ze niet zo goed gereinigd zijn. Ze bevatten resten van suikerbietensiroop of suikerriet, vandaar de typische karamelsmaak en kleur. Mineralen en vitaminen komen er slechts in zulke kleine hoeveelheden in voor, dat ze geen rol van betekenis spelen in de voeding.

Vruchtensuiker

De naam is misleidend: de in de handel verkrijgbare vruchtensuiker wordt niet uit vruchten gewonnen, maar uit glucosestroop. Het maakt even dik als witte suiker en is niet gezonder:

  • vruchtensuiker wordt er zelfs van verdacht de bloedvetwaarden te verhogen en veroorzaakt vaak maagproblemen;
  • ook geeft vruchtensuiker geen verzadigingsgevoel en dus bestaat het gevaar dat we er te veel van consumeren.

Vruchtensuiker is een zogenaamde suikervervanger die bijvoorbeeld wordt gebruikt om dieetvoeding te zoeten.






Honing

Honing bestaat voornamelijk uit suiker en water en bevat evenveel calorieën als gewone suiker. Niet wetenschappelijk bewezen is de vraag of de enzymen, mineralen en vitaminen in honing een positief effect op de gezondheid van de consument hebben. Wel is honing zeer intens van smaak, zodat kleine hoeveelheden al volstaan om te zoeten. Maar helaas is honing zó kleverig dat die schadelijker is voor de tanden dan gewone suiker, tenminste als je achteraf je tanden niet poetst.

Heilzame werking van honing

Honing wordt niet alleen gezien als zoetmiddel. Door veel natuurgenezers en imkers wordt aan honing een heilzame werking toegeschreven. Maar die genezende werking doe je teniet als je de honing in hete thee of melk doet. Aangeraden wordt om die hete thee of melk eerst lauw te laten worden en dan pas een lepel honing erdoor te roeren. Pas dan is honing een weldaad voor je keel.

Siroop en diksap

Ingedikt sap uit appelen en peren heeft een hoog gehalte aan natuurlijk vruchtensap en het is zoeter dan suiker. Veel diksapconcentraten en siropen (bijvoorbeeld ahornsiroop) bevatten weliswaar mineralen, maar slechts in zeer kleine hoeveelheden.


Het beste alternatief: minder suiker

Het bovenstaande toont aan dat alternatieve zoetmiddelen zich nauwelijks van gewone suiker onderscheiden als die verkregen worden uit natuurlijke producten zoals suikerriet of suikerbieten. Zo zijn bijvoorbeeld suikerconcentraten van vruchten of vruchtensappen niet gezonder, maar even schadelijk voor de tanden en maken ze even dik als suiker. Wie zijn lichaam een plezier wil doen, moet dus minder suiker gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen