vrijdag 19 juni 2015

Hyperventilatie, adembenemend verschijnsel

Hyperventilatie is misschien wel het meest miskende ziektebeeld in onze maatschappij: het is niet erg genoeg voor opname in een ziekenhuis, maar het kan iemands leven danig ontregelen. Hyperventilatie staat voor te snel en te diep ademen, waardoor allerlei klachten ontstaan, zoals versnelde ademhaling, hartkloppingen, transpireren, en een droge mond.




Waaraan herken je hyperventilatie? 

  • Ben jij iemand die voortdurend geeuwt en zucht? 
  • Heb je vaak last van hartkloppingen en pijn in de borst? 
  • Tintelen je vingers of vingertoppen wel eens? 
  • Ben je vaak afwezig en kan je je moeilijk concentreren? 
  • Zeggen de mensen wel eens dat je zwaarmoedig bent? 
  • Ben je vaak zonder aanwijsbare reden buiten adem? 

Zo ja, dan sta je niet alleen. Meer dan één op de tien mensen lijdt in meer of mindere mate aan hyperventilatie en voelt zich ongemakkelijk bij de verontrustende symptomen die gepaard gaan met verkeerde ademhaling.

Adviezen voor wie lucht tekort komt 

De beste therapeut voor bestrijding van hyperventilatie blijkt overigens de patiënt zelf te zijn. Door gerichte training leer je hoe je door adem- en ontspanningsoefening een hyperventilatie-aanval kan afbreken en/of voorkomen.



Ontspannen helpt

Mensen die al maanden, misschien zelfs jaren, te kampen hebben met een te snelle, oppervlakkige ademhaling, vinden het doorgaans erg moeilijk om dingen van zich af te zetten en te ontspannen. Het loslaten van lichamelijke spanningen helpt bij het verdrijven van geestelijke stress, gedachten die continu door je hoofd tollen. Wie eenmaal het trucje onder de knie heeft om lichamelijk totaal te ontspannen zodra de symptomen van hyperventilatie de kop opsteken, kan de kwaal in de kiem smoren. Dagelijkse ontspanning helpt echt om je leven weer op de rails te krijgen.

Hoe vaak, hoe lang ontspannen? 

Het is belangrijk dat je regelmatig de tijd neemt om te ontspannen, want alles staat of valt met regelmaat. In het begin zal je zelf misschien niet zoveel verbetering zien. Vaak is het je omgeving die opmerkt dat je in gunstige zin verandert. Ideaal is het om vijftien tot twintig minuten in je dagschema te reserveren voor ontspanning.

Yoga en lichaamsmassage

Experimenteer met verschillende technieken op verschillende tijden van dag en week:

  • op yoga gaan is bijvoorbeeld een uitstekende manier om lichaamsbeweging, ademhaling en ontspanning te combineren; 
  • jezelf regelmatig trakteren op een rug- of lichaamsmassage door een erkend masseur, is ook een uitstekend alternatief. Want mensen die aan hyperventilatie lijden hebben vaak een stijve, gespannen bovenrug en spierknopen met pijnlijke triggers. Als die zachtjes worden gekneed en losgemaakt, kan dat een weldadig effect hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen