woensdag 19 augustus 2015

Hoelang blijven vitaminen in groenten behouden?

Sla, courgette of fruit lang in de koelkast bewaren, is geen goed idee. Want vitamines in groenten en fruit zijn kwetsbaar en worden snel afgebroken. Daarom moet de tijd van veld tot bord liefst zo kort mogelijk zijn, bevelen experts aan.





Groente bewaren gaat ten koste van vitaminen


Wie eenmaal per week inkoopt, heeft vaak het probleem dat groenten en fruit enige dagen in de koelkast moeten worden bewaard totdat je ze nodig hebt. Dat roept de vraag op wat er gebeurt met de vitamines bij sla, courgette of komkommers die niet meteen worden gebruikt.

Vitamine C en foliumzuur worden zeer snel afgebroken. 


Per dag wordt bij sla en spinazie ongeveer 25 procent vitamine C afgebouwd. Al na enkele dagen bevat sla dus geen vitamine C meer. Even snel gaat dat ook met andere groenten zoals courgette of paprika en dergelijke. Hoe korter de bewaartijd, hoe beter voor de vitaminen


Opslaggroenten verliezen minder vitaminen


Maar er bestaan ook zogenaamde opslaggroenten zoals wortelen, selderij of koolrabi. Deze rassen laten zich goed bewaren en verliezen minder vitaminen. Hetzelfde geldt voor appelen en peren.

In principe adviseert men om vers en seizoensgebonden in te kopen. En voor wie slechts één keer per week inkoopt, zijn diepvriesgroenten een goed alternatief.

Ook koken doet vitaminen geen goed

Overigens worden veel vitaminen niet alleen vernietigd tijdens de opslag, maar ook tijdens het koken. Vandaar dat groenten zo kort mogelijk moeten worden gekookt. Stomen is veel milder dan wanneer de groenten worden gekookt in water. De vitaminen worden op die manier minder afgebroken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen