donderdag 10 september 2015

Alles eten wat je wil

Er bestaan veel mythes over voeding maar wie gezond is en regelmatig beweegt, kan praktisch alles eten wat hij wil. Er bestaat geen ongezonde voeding.




Vet niet zo ongezond als aangenomen 

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat vermeende slechte vetten hart- en vaatziekten veroorzaken. Vooral reuzel, eenden- en kippenvet zijn beter dan hun reputatie doet vermoeden. Die constatering is opmerkelijk want de algemene mening is om dierlijke vetten te mijden omdat het vooral verzadigde vetten, dus slechte vetten zijn.

Koolhydraten daarentegen niet zonder risico

En het kan nog straffer! Koolhydraten daarentegen- dus pasta, brood en aardappelen bijvoorbeeld- komen in de officiële aanbevelingen te goed weg en zouden eigenlijk niet meer als voornaamste voeding aangeprezen moeten worden. Wetenschappers beweren dat te veel koolhydraten het risico op diabetes en hart- en vaatziekten verhogen.

Eén ei per week omwille van het cholesterol 

Het advies van voedingsdeskundigen was jarenlang: handen af van vet, aan de koolhydraten! Maar veel van die voedingsdeskundigen nemen beweringen over zonder de juistheid daarvan na te trekken. Voor een deel berusten die op conclusies uit oudere onderzoeken, conclusies die vandaag de dag achterhaald zijn. Neem als voorbeeld cholesterol. Massa’s eieren heeft men aan konijnen toegediend, wat verkalking van de vaten met zich meebracht. Daaruit ontstond de aanbeveling die u misschien ook werd ingeprent: hooguit één ei per week. Maar die aanbeveling is achterhaald. Het record in eieren eten, is overigens in het bezit van een 88-jarige die volgens zijn huisarts 15 jaar lang elke dag meer dan 20 eieren at. Het cholesterolgehalte in zijn bloed was volkomen normaal. 


Kan ik dan eten wat ik wil?

Na het lezen van deze bijdrage kan je dus met een gerust hart tijdens de lunchpauze een cordon bleu met friet verstouwen. Cruciale vraag in dat verband is je levensstijl: als je regelmatig beweegt en niet tegelijkertijd vijf bier achterover gooit, is er niets op tegen om af ​​en toe een cordon bleu te consumeren. Maar wie de hele dag op de bank ligt, moet het worden afgeraden. Wie is gezond is en regelmatig beweegt, kan praktisch alles eten wat hij wil.


Is calorieën tellen dan een idiote bezigheid? 

Idioot is niet de juiste benaming maar het tellen van calorieën is vooral onnodig. De een heeft er meer nodig, de ander minder. Bovendien is de informatie op verpakkingen enerzijds en de aanbevelingen voor calorie-inname anderzijds, niet bijzonder nauwkeurig. Beide zijn slechts richtlijnen. Ter illustratie: als koffie daadwerkelijk water aan het lichaam zou onttrekken, zou de helft van de mensheid aan uitdroging lijden.

De dosis maakt voeding tot gif

De suggestie van sommige voedingsdeskundigen om de verpakking van levensmiddelen te voorzien van “stoplichten” (rood voor “laten staan”, groen voor “goed”), is dan ook volkomen zinloos. Want een dergelijk systeem gaat ervan uit dat de voedingsstof op zich slecht is, en daarmee het gehele levensmiddel. Er zijn echter geen ongezonde levensmiddelen. Cruciaal is altijd hoeveel men ervan eet. Het is de dosis die een voedingsmiddel tot gif maakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen