donderdag 1 oktober 2015

Natuurlijke doping tijdens het werk

Op kantoor kan goede voeding op het juiste moment als natuurlijke doping voor de hersenen werken. Zo stimuleert een schijfje appel of sinaasappel tussendoor de doorbloeding van de hersenen. Enkele tips uit de moderne voedingswetenschap.





Stimulerende cafeïne voor een goede start 

Kom je ‘s ochtends niet zo lekker op gang, drink dan koffie of zwarte thee. Cafeïne werkt stimulerend, het lichaam produceert meer adrenaline en meer dopamine. Dopamine verbetert de concentratie. Het stresshormoon adrenaline schijnt het vermogen om zeer complexe taken op te lossen, een beetje te vertragen. Maar dat is pas het geval als je meer dan zes koppen hebt gedronken. Wie maar weinig koffie drinkt, denkt helderder.

Eet cashewnoten bij stress

Hartslag honderdtachtig en je komt om in het werk? Eet een handvol noten en drink pepermuntthee. Als de werkdruk erg hoog is en we gestrest zijn, hebben we vaak last van maag- en darmklachten. Dan helpen pepermuntblaadjes. De daarin voorkomende olie gaat krampen tegen, bevordert de spijsvertering en helpt ook tegen hoofdpijn. Ook noten doen het goed, vooral cashewnoten, want die bevatten de grootste hoeveelheid kalmerend magnesium. Ook bevatten ze veel B-vitamines, die goed zijn voor zenuwen en hersenen. Trouwens, stress maakt ook dik. Bij stress scheidt het lichaam cortisol af en daardoor stijgt de bloedsuikerspiegel, waardoor vetten worden opgeslagen, met name in het buikgebied.

Optimale hersenwerking met vitamine C en borium

Wie kent het niet: creatief moeten zijn, maar niets valt je in. Verwen jezelf dan met appel- en sinaasappelpartjes:

  • Sinaasappelen bevatten veel vitamine C, dat essentieel is voor een optimale hersenwerking. Het werkt als antioxidant en helpt bij de vorming van neurotransmitters zoals dopamine, dat ervoor zorgt dat opdrachten vanuit de hersenen sneller worden doorgestuurd naar de zenuwen;
  • Appels bevatten borium, wat goed is voor optimale prestaties van ons brein. Wetenschappers konden een positief effect aantonen bij kinderen die leden aan een boriumtekort. Na vier weken therapie met appels steeg hun hersenprestatie met 30 procent.


Visgerechten voor optimale concentratie

Wie na de lunch een inzinking krijgt en toch geconcentreerd moet blijven, kan het best een visgerecht kiezen.
Hersenen en zenuwen hebben voldoende vet nodig. Behoefte is vooral aan onverzadigd omega-3 vetzuur DHA.  Dat komt voor in koude zeevis zoals:
  • haring;
  • makreel;
  • sardines;
  • zalm (ben wel voorzichtig met gekweekte zalm!);
  • tonijn;
  • forel. 
Tip: eet die vis in combinatie met kokosmelk. Zo krijg je ook gemakkelijk verteerbare verzadigde vetzuren binnen die het lichaam energie geven.


Voldoende drinken essentieel voor concentratie en geheugen

Stel, na de lunchpauze staat er een belangrijke bijeenkomst op de zaak gepland. Drink dan gewoon kraanwater en eet een groenteschotel met vlees. Je concentratie en geheugen lijden eronder wanneer je niet genoeg drinkt. Genoeg is één tot twee liter water per dag. Koolzuurhoudend water kan overigens leiden tot een opgeblazen gevoel. Het is niet geschikt voor een vergadering of presentatie. Evenmin bladgewassen zoals prei, en uien of rauwe groenten (komkommer, paprika). Goed verdragen worden wel:

  • courgette;
  • tomaat;
  • broccoli;
  • venkel;
  • spinazie. 

Ijzertekort werkt remmend op prestatie en stemming

Combineer je een en ander met een schnitzel dan wordt daarmee een ijzertekort voorkomen, iets wat remmend kan werken op prestatie, stemming en fitheid. Hoe roder het vlees, hoe meer ijzer het bevat. En overbodig te zeggen, maar dat wordt beter door het lichaam opgenomen in combinatie met vitamine C. Daarom is een schijfje citroen bij de schnitzel erg goed.

Stress en angsten afbouwen

Wie na de maaltijd een presentatie moet verzorgen, neemt het best een bord falafel (vegetarisch gerecht met kikkererwten en/of tuinbonen) en gemberthee.

Peulvruchten

Neurotransmitters, de chemische boodschappers van de hersenen en het zenuwstelsel, ontstaan uit aminozuren. Peulvruchten zoals kikkererwten bevatten daar enorm veel van. En laat u bij een falafel ook een yoghurtsaus serveren. Zenuwcellen immers, gebruiken even graag melkzuren voor de energievoorziening als koolhydraten. Het brood laat je weg. Dat maakt je alleen maar suf. En voor denkwerk heb je niet noodzakelijkerwijs koolhydraten nodig.

Gemberthee

Drink na het eten een gemberthee. De daarin voorkomende chemische verbindingen gingerol en shogaol kalmeren en helpen stress en angsten afbouwen.

Gelukshormoon Serotonine om de stemming te verhogen

Zijn motivatie en goed humeur tot een dieptepunt gedaald, ga dan, liefst te voet, naar het dichtstbijzijnde Aziatische afhaalrestaurant. Daglicht stimuleert namelijk de productie van het gelukshormoon serotonine. 30 Minuten in de buitenlucht volstaan al.

De positieve uitwerking van Aziatische sauzen


  • Kies een scherpe Aziatische curry. De etherische oliën daarin bevorderen het welbevinden. Gingerol in gember ontspant, paprika en chilipepers verhogen de stemming;
  • De belangrijkste substantie van scherpe pepers, piperine, zou kunnen fungeren als een antidepressivum en het geheugen kunnen verbeteren; 
  • Gefermenteerde sauzen (zoals sojasaus) bevatten veel Salsolinol, wat eveneens de stemming kan verbeteren.

Chocolade en groene thee houden wakker


Als een dutje er even niet in zit, eet dan wat chocolade en drink een kopje groene thee. Hersencellen hebben veel energie nodig. Chocolade helpt zeer snel: het verhoogt namelijk de serotonine en geeft een geluksgevoel. Groene thee pept niet op in dezelfde mate als koffie, maar houdt je wel wakker.

Als je thuis je werk niet kan loslaten


Kan je thuis je werk niet loslaten en komt van slapen weinig terecht, dan helpt melk met honing, een biertje of een banaan:
  • honing bevordert de afscheiding van insuline. Dat verwijdt de bloedvaten: men kalmeert en slaapt beter in; 
  • melk en melkproducten leveren essentiële aminozuren die de vorming van het gelukshormoon serotonine ondersteunen;
  • de banaan is een typische “goed-humeur-vrucht” omdat die een optimale verhouding tussen koolhydraten en L-tryptofaan bevat. Dat aminozuur doorbreekt met behulp van suiker, de bloed-hersenbarrière. In de hersenen dient het als bouwsteen voor serotonine;
  • nuttig is ook bier want hop bevat een substantie die een krampen tegen gaat en een kalmerend en slaapverwekkend effect heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen