zondag 24 januari 2016

Eten in bioritme verhoogt de prestaties

Wie in bioritme eet, luister naar zijn lichaam en verhoogt op die manier zijn prestaties. In de loop van de dag heeft ons lichaam wisselende behoeften. Daarbij is niet alleen van belang wát we eten, ook het moment van de voedselinname is belangrijk. Sportwetenschappers aan de Duitse Sporthochschule in Keulen, doceren hoe eten in bioritme functioneert.





Bioritme: luisteren naar onze interne klok


Stress en tijdsdruk kunnen het risico op hart- en vaatziekten enorm verhogen. Wie fit en productief wil blijven, doet er goed aan om naar zijn interne klok te luisteren.

Bioritme regelt ook onze eetlust 


Alle stofwisselingsprocessen in het lichaam zijn onderworpen aan de interne klok van de mens. Uiteindelijk regelt die interne klok onder meer:

  • de afscheiding van hormonen;
  • de spijsvertering;
  • de energievoorziening;
  • en ook voor het regelen van de eetlust, is ze verantwoordelijk. 


Daarom kan het best in overeenstemming met de biologische klok worden gegeten om het lichaam productief en fit te houden. Zo kan worden voorkomen dat het metabolisme uit zijn ritme raakt.


Eten in bioritme: hoe doen we dat?


Eten in bioritme betekent dat we drie grote maaltijden per dag gebruiken, maar af zien van alle tussendoortjes. Slechts om de 4 á 5 uur moet er worden gegeten. Na die tijd moet sowieso nieuwe energie aan het lichaam worden toegediend. Op die manier wordt het insulineniveau niet voortdurend hoog gehouden en kan de spijsvertering ook kort pauzeren.






‘s Ochtends voldoende energie toedienen


De Keulse wetenschappers bevestigen dat een hoge voedselinname ‘s ochtends, recht doet aan de behoeften van het lichaam na het opstaan. Om het lichaam van voldoende energie voor de dag te voorzien en de prestaties te verhogen, wordt een koolhydraatrijk ontbijt met een weinig vet aanbevolen. Men adviseert bijvoorbeeld volkoren brood met kaas. Met zo'n ontbijt begin je de dag fit en krachtiger.

Neem ‘s avonds vooral eiwitrijke kost

Voor de lunch, moeten veel groenten en fruit op het menu staan. 's Avonds ligt de nadruk op eiwitrijke kost in de voeding. Eet dan vooral vis, gevogelte of omelet. Het eiwit, respectievelijk de daarin voorkomende aminozuren, zijn namelijk nodig voor nachtelijke "reparatiewerkzaamheden" in het menselijk organisme.

Zorg voor regelmaat in je voedingspatroon


Belangrijk is vooral om regelmaat aan te brengen in je voedingspatroon. Dat betekent regelmatige maaltijden, niet eten bij elke gelegenheid die zich daartoe aandient. En bovenal, alleen dán eten als je echt honger hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen