donderdag 7 januari 2016

Hoe van het roken afkomen?

Je kan op veel manieren van het roken afkomen. Allemaal met wisselend succes trouwens. Een overzicht van methoden en aanbevelingen.




Hoe nicotineverslaving werkt


Nicotineverslaving werkt in de hersenen net als heroïne of cocaïne. Die nicotine maakt stoppen daarom zo moeilijk. Het hecht zich in ons beloningscentrum aan een receptor die verantwoordelijk is voor de afgifte van het gelukshormoon dopamine en doet de productie daarvan toenemen. Dat geeft de roker een ontspannen geluksgevoel. Neemt het nicotinegehalte in het bloed weer af, dan verandert dat diens stemming in tegengestelde zin. De greep naar een volgende sigaret is voorgeprogrammeerd.

Eindelijk verlost van de drang naar een sigaret


De meeste rokers hebben veel pogingen nodig om aan de nicotineverslaving te ontsnappen. Een op de twee probeert er elk jaar opnieuw vanaf te komen maar het lukt slechts bij één op de tien pogingen om er definitief mee te breken.

Wie niet rookt, blijft veel ellende bespaard


Het consumeren van tabak wordt niet alleen geassocieerd met een hogere kans op het krijgen van kanker, arteriosclerose, hartaanvallen en beroertes, maar kan ook leiden tot :

  • aandoeningen aan de luchtwegen;
  • infecties;
  • osteoporose;
  • tandvleesaandoeningen;
  • ook smaak, geur en zichtvermogen worden aangetast;
  • daarnaast “verouderen” rokers sneller;
  • zijn ze vergeleken met leeftijdgenoten minder vitaal;
  • sterven ze gemiddeld tien jaar eerder dan niet-rokers;
  • en geven in tien jaar tijd ongeveer 18.000 euro uit aan sigaretten. 


Wie gezond is, komt gemakkelijker van het roken af


Hoe zwaar het stoppen met roken valt, hangt grotendeels ervan af hoe afhankelijk en gezond men is. De beste vooruitzichten hebben lichte rokers, die geen ernstige ziekten hebben en goed gemotiveerd zijn. En als daarbij de eerste vervelende bijwerkingen het dagelijks leven verstoren, de huisarts adviseert om te stoppen en men een efficiënte methode kiest om te stoppen, dan staan de kansen nog beter.

Een derde van alle rokers lukt het ooit na een van de vele spontane stoppogingen, een ander derde deel na ontwenningsmethoden. De hoogste kans van slagen heeft een professionele gedragstherapie in combinatie met een vervangend product of medicijn. Dat tonen onderzoeken wereldwijd aan. Eén derde is één jaar na zo’n geslaagde poging nog steeds “rookvrij”. Ongeveer de helft is er voor altijd vanaf.

Onze hersenen kunnen vergeten


Gedragstherapieën werken tegen de psychische componenten van tabaksverslaving en houden de motivatie hoog. Want zoals de hersenen ooit hebben "geleerd" om in bepaalde situaties drang naar een sigaret te krijgen, zo kunnen ze die drang mettertijd ook vergeten. Therapieën in ziekenhuizen zijn meestal gebaseerd op individuele gesprekken, terwijl andere "stoppen met roken-programma’s” meer vertrouwen op groepstherapie.

Hoe omgaan met crisissituaties?

Een restant van nicotineverslaving blijft praktisch altijd sluimerend aanwezig. Daarom bevatten gedragstherapieën doorgaans ook het belangrijke thema: hoe ga ik om met crisissituaties:

  • privé;
  • qua gezondheid;
  • of in je werk?

Drang om meer te eten 

Erg belangrijk is ook dat men actief iets onderneemt tegen de natuurlijke drang om meer te willen eten. Want het lichaam verlangt in de plaats van sigaretten andere vormen van beloning. De gewichtstoename van ongeveer vier kilo die vaak wordt voorspeld, is slechts een gemiddelde. Het is raadzaam het stoppen met roken te combineren met een bewegingstraining.

Met alternatieve methoden van het roken afkomen


Er bestaat natuurlijk ook nog de mogelijkheid om met professionele begeleiding of met de juiste zelfhulpadviezen alleen van het roken af te komen. Veel mensen die willen stoppen met roken, zoeken hulp in alternatieve methoden zoals hypnose en acupunctuur omdat ze daarmee tegen andere klachten succes hadden of omdat andere methoden om te stoppen met roken bij hen mislukten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen