woensdag 30 maart 2016

Het beste moment om te sporten

Omdat velen van ons overdag op kantoor zitten, moeten we onze sportactiviteit naar de vroege ochtend of late avond verschuiven. Maar er zijn betere momenten om te sporten.

Wat is juiste moment voor sport?


In grote steden is het allang gebruik dat sportscholen de klok rond geopend zijn:

  • voor Yoga-oefeningen in de avonduren;
  • om te spinnen rond middernacht;
  • om halters te drukken in de vroege ochtend.


Maar omdat dit allemaal mogelijk is, hoeft het nog niet verstandig te zijn. Weliswaar blijft werkenden vaak geen andere keus dan te sporten buiten kantooruren, maar indien ze zouden sporten volgens hun bioritme zou het er heel anders uitzien.

Hoe “tikt” de mens


Elk moment van de dag beïnvloedt onze "interne klok" ons algemeen welbevinden. Ons dag- en nachtritme wordt onder meer geregeld vanuit een kleine groep van neuronen in de hersenen, die via de oogzenuw informatie ontvangt van de lichtomstandigheden. Daarbij bepaalt het slaaphormoon “melatonine” samen met het gelukshormoon “serotonine” ons vermogen om te presteren.






Sporten om 6 uur ‘s ochtends?


In principe is sporten in de vroege ochtenduren mogelijk, maar dan toch met enige beperkingen. Bloeddruk, hartslag en bloedsomloop hebben hun tijd nodig om op gang te komen, en bij menigeen zijn de gewrichten nog stijf. Het lichaam is nog bezig te ontwaken. Dat is de reden dat experts ‘s morgens vroeg aan minder belastende sportactiviteiten zoals gymnastiek en yoga de voorkeur geven.

De voormiddag ideaal voor duurtraining


Tussen 9 en 11 uur voelen veel mensen zich al een stuk fitter en meer geconcentreerd. Voor erg inspannende activiteiten zoals joggen, spinnen of aerobics is dat dus het ideale sportmoment. Maar dat geldt alleen als geen uitgebreid ontbijt het lichaam belast. Anderzijds is het ook niet aan te bevelen om op een lege maag te sporten. Vóór het sporten moet je absoluut een glas lauwwarm water drinken en een kleinigheid zoals een banaan eten.


Rond het middaguur tijd om uit te rusten

De meesten van ons kennen rond het middaguur een dip. Eerst knort de maag en na de lunch verlangt het lichaam naar een dutje. De reden: na het eten is onze energie nodig voor de spijsvertering. Gedurende ten minste twee uur moeten we inspannende beweging vermijden. Het is geen goed idee om in de middagpauze te joggen in plaats van naar de kantine te gaan. Na een inspannende ochtend zijn rond lunchtijd al veel voedingsstoffen verbruikt. Als u nu afziet van het eten, ontbreekt het het lichaam aan energie.

De late namiddag als tweede piekmoment


Voor veel mensen is de tijd tussen 16 en 19 uur een goed moment om te sporten. Alle lichaamsfuncties draaien op volle toeren. Sportieve belastingen vallen ons lichter en we kunnen met hogere intensiteit presteren. Voor de namiddag worden met name krachttraining, intensieve duurtraining of technisch veeleisende sporten zoals tennis of vechtsporten aanbevolen.

De vroege avond als laatste kans


Aangezien de meeste mensen ‘s middags nog op hun werk zijn, is de vroege avond de meest populaire tijd om te sporten. De prestatiepiek wordt vervolgens vanaf ongeveer 20 uur door onze natuurlijke slaapmodus weer afgebouwd, het melatonine-niveau stijgt weer. Doorgaans worden voor de avond matig inspannende sporten zoals yoga of gymnastiek aanbevolen. Wanneer het lichaam weer wordt opgejaagd door erg inspannende activiteiten, kan dat leiden tot slaapproblemen. Tussen het sporten en het slapen gaan, moeten in ieder geval twee tot drie uur verstrijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen