maandag 7 maart 2016

Kan je gericht buikvet kwijtraken?

Intern buikvet draagt voor ​​een aanzienlijk deel bij aan onze buikomtrek. Het bijzondere aan buikvet is dat het een zeer actief vetweefsel is, dat wil zeggen dat het snel wordt aangemaakt maar dat het ook zeer snel weer wordt afgebroken, vooral bij lichamelijke activiteit. Overigens moeten we naar buikvet niet alleen maar kijken als vijand, want zonder buikvet zouden we niet in leven kunnen blijven. Het vetweefsel in onze buik is onze primaire energieopslag op vetbasis.





Vetverbranding stimuleren met vitamine C

Vitamine C zet vetverbranding in gang want het verbetert de opname van ijzer. IJzer is als centraal atoom van onze bloedkleurstof (hemoglobine) verantwoordelijk voor het vervoer van zuurstof naar de lichaamscellen. De afbraak van vet vergt grote hoeveelheden zuurstof. 's Nachts verloopt de energievoorziening van het lichaam voornamelijk door afbraak van vet uit onze vetreserves. Hiervoor heeft het lichaam het groeihormoon HGH (Human Growth Hormone) nodig. En voor aanmaak van HGH heeft het lichaam weer vitamine C nodig. Gebrek aan vitamine C leidt daarom tot een blokkering van de nachtelijke vetverbranding, waarbij voor het grootste deel buikvet wordt aangesproken.

Het in de bijnieren aangemaakte hormoon noradrenaline bevordert eveneens de vetafbraak (lipolyse). Vitamine C bevordert de vorming van noradrenaline en daardoor ook de verbranding van buikvet.

Water drinken om buikvet te verbranden

Het drinken van de nodige liters water verdeeld over de dag, stimuleert de stofwisseling en vetverbranding. Wie niet van water houdt, kan ook ongezoete thee drinken.

Verminderen van buikvet met een dieet

Verreweg het meest effectieve wapen tegen buikvet is een gezonde voeding. En de praktijk wijst uit dat daarbij het regelmatig volgen van een voedingsprotocol, een van de meest effectieve methoden voor gewichtsverlies is. Omdat elke gewichtsvermindering vooral met een vermindering van buikvet gepaard gaat, kan je buikvet sneller kwijtraken als je elke dag opschrijft wat, wanneer en hoeveel je hebt gegeten en gedronken. Zo heb je een optimale controle over je eet- en drinkgedrag en de uitwerking daarvan op je gewicht.

Eten op regelmatige tijden

Regelmaat in je voedingspatroon is zeer effectief als het erom gaat om buikvet kwijt te raken. Een van de redenen hiervoor is het vermijden van veel schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

Buikvet verbranden door dagelijkse lichamelijke activiteit

Meer dagelijkse lichamelijke activiteit is de eerste en gemakkelijkste stap naar een platte buik:

  • De auto wat vaker laten staan ​​en lopen of met de fiets gaan;
  • Een halte eerder uitstappen;
  • Trappen lopen in plaats van de lift nemen;
  • Spelen met kinderen in de buitenlucht;
  • Ramen lappen, stofzuigen.


Zoals je ziet, er zijn talloze manieren om in het dagelijks leven meer te bewegen en buikvet kwijt te raken. Elke vorm van bewegen is beter dan niet bewegen. Een kwartiertje per dag bewegen, helpt al bij het verminderen van buikvet en kan het leven aanzienlijk verlengen.

Buikvet verbranden met krachttraining

Krachttraining is een volgend niveau van lichamelijke activiteit. Ook totaal onsportieve mensen kunnen te allen tijde aan krachttraining doen en zo hun vetverbranding verhogen. Het fijne aan krachttraining is, dat actieve en getrainde spieren niet alleen gedurende de relatief korte momenten van aanspanning, maar ook in rust veel vet verbranden. Om de vetverbranding te maximaliseren zou je na de krachttraining een dag pauze moeten nemen.

Buikvet kwijtraken met duursport

Drie duurtrainingen per week volstaan om buikvet sneller kwijt te raken omdat de spieren van het hele lichaam worden getraind. En precies dat is nodig voor een optimale buikvetverbranding. Het best lenen zich daarvoor duursporten als fietsen, joggen, wandelen, zwemmen, inline skaten en wandelen. Dat brengt de gehele stofwisseling en de vetverbranding behoorlijk op gang. En hoe meer je beweegt, hoe meer plezier je eraan zal beleven. Actieve spieren produceren heel wat gelukshormonen en ontstekingsremmende stoffen, speciale boodschappers die heel gericht je buikje afbouwen.

Buikspieroefeningen voor een platte buik

Buikspieroefeningen zijn een belangrijke stap op weg naar een platte buik. Situps, crunches en push-ups op de onderarmen zijn zeer effectieve oefeningen om de buikspieren te versterken. Bovendien oefenen regelmatig geactiveerde buikspieren een gestadige mechanische druk uit op maag en darmen, wat de vermindering van intern buikvet bevordert en de spijsverteringsorganen weer naar een gezonde en natuurlijke omvang laten terugkeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen