zaterdag 2 juli 2016

Wat is beter: relaxed joggen of diep gaan bij het sporten?

Er zijn heel wat sporters op middelbare leeftijd die enkele malen per week in een gezapig tempo steeds weer hetzelfde rondje lopen. Lekker relaxed toch! En regelmatige lichaamsbeweging is immers goed voor de gezondheid en voor de geest. Dat klopt, maar erg fit en slank zul je op die manier helaas niet worden. Als we tweemaal in de week 30 minuten joggen, verbranden we slechts 700 calorieën en die zijn er met één enkele pizza zo weer bij. Dan valt te begrijpen waarom die extra kilo’s als vastgelijmd aan ons middel kleven en een training niets meer oplevert. De opvatting dat we bij het sporten alleen baat hebben als we echt heel diep gaan, wint dan ook steeds meer terrein.


Diep gaan bij het sporten: wat levert het op?

De sportieve midlife crisis is een typisch verschijnsel van de hedendaagse maatschappij. 50-Plussers die als een bezetene voor hun eerste marathon trainen of drie keer per week naar fitness gaan waar ze luid kreunend onmenselijk zware gewichten omhoog tillen en 50 push-ups achter elkaar maken. Anderen die zoiets horen, krijgen meteen een slecht geweten. “Ja, zij doen ook aan sport. Maar er zijn leukere dingen dan je af te beulen tot je erbij neervalt, toch? Moet dat wel? En nog belangrijker: Wat levert het op?”

Meer prikkels inbouwen: intensiever trainen en diep gaan

Lange tijd was de opvatting dat men het meeste vet verbrandde als men trainde op pakweg 80% van zijn maximale vermogen. Wie geen hartslagmeter tot zijn beschikking had, kon als vuistregel hanteren dat men bij het sporten een normaal gesprek zou moeten kunnen voeren. Vetverbranding gaat immers gepaard met zuurstof. Maar de meningen raken meer en meer verdeeld. “Vooral vrouwen hebben de neiging om zich niet al te zeer af te matten, en verwonderen zich dan erover dat ze niet afvallen of sneller worden” zeggen sportwetenschappers. Ze raden dan ook aan om het lichaam eens wat vaker uit te dagen en het het gevoel te geven dat het niet genoeg kan. Hoe dat werkt? Door je gestel nieuwe prikkels en aansporingen te geven: dus vaker, langer maar vooral intensiever te trainen en dieper te gaan. Dan moet het lichaam namelijk alles geven en beter worden om aan de nieuwe eisen te voldoen.

Wat kan/mag je van je lichaam vragen?

Dat hoort zich op het eerste gezicht erg stressvol aan. En het is nog maar de vraag of je zoveel gezwoeg wel wil/kan opbrengen. Maar bij het sporten tot het uiterste gaan, levert veel op. Een intensieve intervaltraining maakt fitter en verbrandt meer calorieën en vet dan een lange en ontspannen training. Want zo’n inspanning wakkert de stofwisseling aan en zorgt voor een “nabrand-effect”, een uitstekende calorieën-killer. Bouw bijvoorbeeld in je jogging-rondjes kleine sprints in en ren elke vijf minuten 30 seconden lang zo snel als je kan. Dat voelt echt goed aan: na verloop van tijd merk je hoe krachtig je lichaam is en wat je ervan kan vragen.

Pijn-afweer stimuleert afgifte van gelukshormoon Endorfine

Ook "Fatburn-fitness (training specifiek gericht op vetverbranding) is een trend die tegenwoordig bij veel vrouwen erg goed aanslaat. Daarbij gaat het om workouts met een zeer hoge intensiteit die de hartslag omhoog jagen en de vetkussentjes laten wegsmelten. Dat is trouwens mede te danken aan het feit dat in het lichaam Endorfine vrijkomt als het zich moet weren tegen pijn. Hoe meer en hoe langer spieren worden gebruikt, hoe meer endorfine er wordt geproduceerd. Het vrijkomen van dit gelukshormoon vindt echter pas plaats als de inspanning zijn limiet heeft bereikt. Je moet dus tot het uiterste gaan bij een training. Ook komen tijdens intensieve training groeihormonen vrij die een anti-aging effect bezitten.

Waaraan merk je dat je te veel van je lichaam gevraagd hebt?

Als de hartslag in rust een paar slagen hoger is op de dag na de training, dan is dat een teken dat je toch iets te veel van je lichaam gevergd hebt. Intensieve training vereist langere herstelfasen: van één dag (getrainde sporters) tot drie dagen (beginners).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen