dinsdag 2 augustus 2016

Waarom val ik niet af?

“Ik val gewoon niet af!” Hoe herkenbaar is die verzuchting. Wat doen we niet allemaal voor een goed figuur. Dieet, lichaamsbeweging en nog veel meer? En toch wegen we geen gram minder. Er is doorgaans een aantal verklaarbare redenen waarom je niet afvalt.






Waarom afvallen niet lukt

Je hebt het gevoel qua voeding alles juist te doen. Maar je strijd tegen de overtollige kilo’s levert maar beperkt resultaat op. Sporadische succesjes blijken achteraf toch niet te kloppen. Er is gewoon sprake van stilstand. Wat is de reden dat we niet afvallen?







Het verkeerde dieet

Een verkeerd dieet? Ja, dat bestaat: weinig eten en toch geen resultaat zien. Alleen aan het begin van een dieetkuur vliegen de pondjes eraf omdat het lichaam dan vooral vocht verliest. Er zijn 2 redenen te bedenken voor het uitblijven van succes:

  • doorgaans is een dieet te eenzijdig, waarna meestal een hongerklop volgt waarbij alles gegeten wordt wat juist verboden was;
  • ons lichaam past zich automatisch aan en schakelt over op de “slechte-tijden-modus”. Het weinige wat we eten, wordt gehamsterd en twee keer zo goed opgeslagen. Het resultaat: het wordt steeds moeilijker om die pondjes weer kwijt te raken.


Alcohol is funest

Je eet muizenhapjes en toch komt de wijzer van de weegschaal niet in beweging? Vaak is het dan zaak om dan ook je drinkgedrag eens onder de loep te nemen. Alcohol heeft veel verborgen calorieën. Softdrinks zoals cola, energy-drinks of zoete vruchtensappen zijn overigens geen alternatief. Water, thee en mineraalwater met een sapsmaak daarentegen, zijn perfect!



Een keer zondigen laat zich niet gemakkelijk compenseren


Van tijd tot tijd zondigen is oké. Maar alleen als caloriebommen door veel beweging of een vastendag onschadelijk worden gemaakt. Maar dat is niet zo eenvoudig: Want een hamburger levert toch pakweg 260 calorieën, cheeseburger en een portie frites met curryworst zelfs meer dan 700 calorieën. Dan helpt een uurtje in de fitnessruimte helaas weinig.

Meerdere kleine maaltijden niet altijd een optie

Meerdere kleine maaltijden in plaats van één grote, is in principe niet verkeerd. Maar bij sommige mensen werkt deze strategie niet. Het positieve eraan is, dat we niet rammelen van de honger als we langs de snackbar komen. Maar wie de neiging heeft om te veel te eten en zichzelf niet kan beheersen, die eet met deze methode eerder meer dan minder. In dat geval kan je beter drie keer stevig eten en je tussendoor alleen beperken tot fruit.


Zoetstof werkt averechts

Het klinkt zo simpel: met zoetstof calorieën uitsparen. Helaas is dat een misverstand: de zoete smaak zet aan tot afgifte van insuline voor afbraak van suiker. Maar is er als gevolg van de zoetstof geen suiker aanwezig, dan grijpt de insuline terug op de suikerreserves met als gevolg dat de bloedsuikerspiegel daalt. Het lichaam stuurt dan een alarmsignaal uit voor aanvulling van de suikervoorraad. Je komt door gebruik van zoetstof dus in een vicieuze cirkel terecht. Drink dus in je koffie en thee liever zonder zoetstof!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen