maandag 3 juli 2017

Wat kan je doen tegen Ischias?

Ischias is de benaming voor een intense zenuwpijn die vanuit de onderrug uitstraalt naar het been en die zelfs tot in de voet klachten geeft. “Van bil tot voet” zogezegd. De pijn wordt veroorzaakt door druk op een zenuw, een ontsteking of irritatie.



Voedingsmiddelen die helpen tegen Ischias


Bij Ischias-pijnen is er meestal sprake van een ontsteking die met pijn- en ontstekingsremmende medicatie behandeld wordt. Maar er zijn ook bepaalde voedingsmiddelen die kunnen helpen tegen deze aandoening.


Vermijd dierlijke eiwitten

Op de eerste plaats doe je er goed aan om voeding met dierlijke eiwitten zoveel mogelijk te mijden. Daartoe behoren vlees, vis en zuivelproducten, omdat deze de aandoening kunnen verergeren.

Antioxidanten en ontstekingsremmers

In plaats daarvan worden voedingsmiddelen aangeraden die antioxidanten bevatten en bovendien ontstekingsremmend werken:
  • kurkuma (geelwortel);
  • groentesappen;
  • rauwe spinazie;
  • broccoli;
  • wortelen;
  • rode biet;
  • sla;
  • kool;
  • gember;
  • knoflook;
  • gedroogde vijgen;
  • vers citroensap;
  • stevia;
  • groene thee;
  • ananas.

Speciaal aanbevolen wordt kurkuma met honing, een remedie van onschatbare waarde.






Lichamelijke oefeningen tegen Ischias-pijn

Beweging is van cruciaal belang voor onze gezondheid en ons algemeen welbevinden. Wie de juiste oefeningen doet, kan zo de pijn op natuurlijke wijze behandelen. Bij oefeningen tegen Ischias moet de nadruk liggen op:
  • het versterken van spieren in buik en onderrug;
  • training van de hamstrings, die zich aan de achterkant van de dij bevinden. Deze spieren maken het buigen van onze knieën mogelijk. 
De spieren moeten niet alleen worden versterkt en versoepeld, ook aerobic oefeningen met matige intensiteit zijn zeer aan te raden. Daarmee wordt de doorbloeding en de zuurstofvoorziening van het lichaam verbeterd. Tegelijkertijd kan daarmee overgewicht worden voorkomen. 

Oefeningen moeten de rug ontzien

Er moet wel sprake zijn van lichte oefeningen, oefeningen die de rug toch enigszins ontzien. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor hardlopen, zwemmen of fietsen. En voor en na de training moeten altijd rekoefeningen worden uitgevoerd. Erg aan te bevelen zijn Yoga of Pilates. Laat je wel adviseren door een trainer of fysiotherapeut. Er zijn immers verschillende oorzaken van Ischias die allen een andere behandeling vragen. Anders kunnen de oefeningen juist leiden tot meer pijn.













Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen