dinsdag 8 augustus 2017

Fysiotherapie bij pijn in de onderrug

Pijn in de onderrug met uitstraling naar het been is een veel voorkomende klacht. Die pijn kan allerhande oorzaken hebben zoals hernia, ischias, slijtage of overbelasting. Bij twijfel over de oorzaak kan de huisarts röntgenfoto’s aanvragen. Die kunnen uitwijzen of pijn in de onderrug wellicht te wijten is aan slijtage in de onderrug, de heupen of het bekken.


Inhoud

Oorzaken pijn in de onderrug
Waarom met lage rugpijn naar de fysiotherapeut?
Fysiotherapie bij pijn in de onderrug
Oefeningen bij lage rugpijn
De juiste zithouding
Massage tegen lage rugpijn


Oorzaken pijn in de onderrug


Lage rugpijn kan meerdere oorzaken hebben:
  • eenzijdige belasting;
  • slijtage;
  • hernia;
  • ischias;
  • een verkeerde (zit)houding.

Röntgenfoto’s geven niet altijd uitsluitsel daarover. Daarvoor is een MRI-scan meer aangewezen. Maar omdat de huisarts geen MRI-scan voor je kan aanvragen, stelt hij doorgaans eerst een afspraak bij de fysiotherapeut voor.

Waarom met lage rugpijn naar de fysiotherapeut?


Eenzijdige belasting en gebrek aan lichaamsbeweging zijn de meest voorkomende redenen voor pijnlijke spierspanningen in de onderrug. Fysiotherapie vormt samen met lichaamsbeweging en krachttraining een wezenlijk onderdeel van de behandeling van pijn in de onderrug:


  • het versterkt de spieren;
  • het verbetert de houding;
  • het herstelt de beweeglijkheid van wervelkolom en gewrichten;
  • en het verbetert de coördinatie.

Fysiotherapie bij pijn in de onderrug

De fysiotherapeut zal als eerste, staand achter de patiënt, diens houding controleren. Niet zelden wordt een scheve stand van het bekken geconstateerd. Mogelijke adviezen tijdens zo’n eerste consult:

  • probeer bukken zoveel mogelijk te vermijden;
  • probeer een holle rug te houden;
  • doe dagelijks oefeningen thuis die het herstel kunnen bevorderen.

Waarom bukken vermijden?

In gebukte houding wordt het kraakbeen dat zich tussen de wervels bevindt, naar achteren gedrukt. Dat kan op zijn beurt ook druk veroorzaken op de achterliggende zenuwbanen. En dat is dan weer verantwoordelijk voor de uitstraling naar het been. Of nóg erger: het kan in het ergste geval een hernia veroorzaken.






Oefeningen bij lage rugpijn


Er zijn enkele makkelijk uit te voeren oefeningen bij lage rugpijn:
  • oefening liggend op de buik en steunend op de onderarmen. Probeer gedurende een tiental tellen een holle rug te houden;
  • oefening liggend op buik en steunend op handen. probeer het lichaam naar boven te brengen zonder dat het bekken mee komt.

Oefening staand tegen deur of muur

Er is één oefening die niet veel tijd vergt en die je praktisch overal kan uitvoeren:
  • Ga voor een deur staan met de benen in lichte spreidstand.;
  • Vorm steunend met de ellebogen op ooghoogte en de vuisten boven het hoofd een driehoek;
  • Duw het bekken naar voren en maak een holle rug;
  • Een juiste ademhaling maakt de oefening nét iets intenser. En dat voel je!
  • Diep inademen bij holle rug en weer uitblazen;
  • Die stand even vasthouden en dan de rug weer rechten;
  • Herhaal die beweging tien maal en dat vijf maal per dag.

De juiste zithouding

Een uitgezakte en/of gebogen zithouding achter laptop of PC is funest voor de onderrug. En ook urenlang in gebogen houding op een racefiets bijvoorbeeld, kan vaak leiden tot lage rugpijn. Een opgerolde handdoek in de rug kan al leiden tot een rechtere zithouding achter laptop of PC. Bij de fysiotherapeut kan voor pakweg twee tientjes een speciaal rolletje worden gekocht. Dat kan permanente aan de stoel worden bevestigd en zorgt voor een holle rug.

Massage tegen lage rugpijn


Bij de behandeling van pijn in de onderrug kan ook massage een positief effect hebben. Massage maakt het weefsel los en zorgt voor een betere bloedtoevoer naar de spieren. Daarbij kunnen verschillende handgrepen voor specifieke weefselstructuren worden toegepast zoals:


  • strijken;
  • wrijven;
  • kneden;
  • rollen;
  • of cirkelvormige bewegingen. 


Daarnaast bestaan er speciale massage-technieken zoals massage van het bindweefsel.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen