Bioritme: het enige juiste ritme

Vaak bepalen de verplichtingen van alledag wanneer we wakker worden, eten en werken. Ze dwingen ons ertoe om te handelen in strijd met ons eigen bioritme. Veel activiteiten zouden gemakkelijker verlopen als we zouden luisteren naar onze interne biologische klok. Die geeft immers altijd het juiste ritme aan.

Wakker worden doen we het best om 7 uur

Het hormoon melatonine beïnvloedt onze vermoeidheid. ’s Nachts om drie uur is de concentratie ervan in het bloed normaal gesproken het hoogste. Daarna neemt het weer af. Tegelijkertijd stijgt het niveau van het stresshormoon cortisol om onze hersenen voor te bereiden op het ontwaken. Dat hormoon bereikt zijn hoogtepunt ongeveer om zeven uur. Of dat dan ook het beste moment is om wakker te worden? Wel, dat is ook afhankelijk van de vraag of je al dan niet in een lichte slaapfase verkeert. Wek je iemand op zo'n moment, dan kan die zich sneller oriënteren dan iemand die je uit een diepe slaapfase haalt.

Ontbijten bij voorkeur om 8 uur

De maag leegt zich ’s ochtends sneller dan ‘s avonds. Daarom raak je van een stevig ontbijt ook niet echt vermoeid. Op het lichaamsgewicht heeft het echter allemaal niet zo veel invloed. Het maakt daarvoor niet uit of je ’s ochtends of ’s avonds veel eet. Dat late maaltijden dik maken, is dan ook een mythe.






Middagdip: tussen 14.00 en 16.00

De meeste mensen kunnen zich´s ochtend het beste concentreren. Aan het begin van de middag het slechtst. Ongeveer een uur na de lunch zijn veel mensen minder alert en vergeetachtig:
  • laat omstreeks deze tijd de auto maar beter staan;
  • neem geen belangrijke besluiten;
  • en handel bij voorkeur routineklussen af. 
Verantwoordelijk voor die middagdip is met name de bloedsuikerspiegel. Maar die kan je wel met de voeding beïnvloeden. Tijdens een lunch met veel witte bloem en suiker komt er veel insuline vrij. Dat breekt de suiker snel af. De bloedsuikerspiegel daalt snel en je wordt hongerig en moe. Een lunch met groenten en volkorenproducten kan dat voorkomen.

Pijn verdragen we het best in vroege namiddag

In de vroege namiddag laten zich tandheelkundige behandelingen meestal beter verdragen. De gevoeligheid voor pijn is ’s middags immers het laagst. Onderga je een vervelende wortelkanaalbehandeling op dat moment van de dag, dan voel je daar dus minder van. De pijnonderdrukking door het lichaam werkt dan beter. Omstreeks die tijd komt een groot aantal lichaamseigen pijnstillende stoffen vrij zoals:

In de vroege namiddag daarentegen, kan je je maar beter niet door de huisarts laten onderzoeken. De bloeddruk is dan immer lager. Meet men die op dat moment, dan kan een hoge bloeddruk misschien onopgemerkt blijven.