maandag 7 maart 2016

Kan je gericht buikvet kwijtraken?

Buikvet draagt voor ​​een groot deel bij aan onze buikomtrek. Het bijzondere aan buikvet is dat het een zeer actief vetweefsel is. We maken het snel aan, maar kunnen het ook zeer snel weer kwijtraken. Vooral bij lichamelijke activiteit. Overigens is buikvet niet alleen maar onze vijand. Zonder buikvet zouden we niet in leven kunnen blijven. Het vetweefsel in onze buik is onze primaire energieopslag op vetbasis.


Vetverbranding stimuleren met vitamine C

Vitamine C zet vetverbranding in gang want het verbetert de opname van ijzer:

  • ijzer is verantwoordelijk voor vervoer van zuurstof naar de lichaamscellen;
  • de afbraak van vet vergt immers grote hoeveelheden zuurstof;
  • 's nachts verloopt de energievoorziening van het lichaam voornamelijk door afbraak van vet uit onze vetreserves;
  • hiervoor heeft het lichaam het groeihormoon HGH (Human Growth Hormone) nodig;
  • en voor aanmaak van HGH heeft het lichaam weer vitamine C nodig;
  • gebrek aan vitamine C leidt daarom tot blokkering van de nachtelijke vetverbranding;
  • die spreekt daarbij voor het grootste deel buikvet aan.

Het in de bijnieren aangemaakte hormoon noradrenaline bevordert eveneens de vetafbraak (lipolyse). Vitamine C bevordert de vorming van noradrenaline en daardoor ook de verbranding van buikvet.






Water drinken om buikvet te verbranden

Het drinken van de nodige liters water verdeeld over de dag, stimuleert de stofwisseling en vetverbranding. Wie niet van water houdt, kan ook ongezoete thee drinken.

Verminderen van buikvet met een dieet

Verreweg het meest effectieve wapen tegen buikvet is een gezonde voeding. En de praktijk wijst uit dat daarbij het regelmatig volgen van een voedingsprotocol, een van de meest effectieve methoden voor gewichtsverlies is:

  • elke gewichtsvermindering gaat vooral gepaard met vermindering van buikvet;
  • je kan buikvet sneller kwijtraken als je elke dag opschrijft wat, wanneer en hoeveel je hebt gegeten en gedronken;
  • zo heb je een optimale controle over je eet- en drinkgedrag en de uitwerking daarvan op je gewicht.


Eten op regelmatige tijden

Regelmaat in je voedingspatroon is zeer effectief als het erom gaat om buikvet kwijt te raken. Een van de redenen hiervoor is het vermijden van veel schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

Buikvet verbranden door dagelijkse lichamelijke activiteit

Meer dagelijkse lichamelijke activiteit is de eerste en gemakkelijkste stap naar een platte buik:

  • De auto wat vaker laten staan ​​en lopen of met de fiets gaan;
  • Een halte eerder uitstappen;
  • Trappen lopen in plaats van de lift nemen;
  • Spelen met kinderen in de buitenlucht;
  • Ramen lappen, stofzuigen.


Er zijn dus talloze manieren om in het dagelijks leven meer te bewegen en buikvet kwijt te raken. Elke vorm van bewegen is beter dan niet bewegen. Een kwartiertje per dag bewegen, helpt al bij het verminderen van buikvet. En het kan het leven aanzienlijk verlengen.








Buikvet verbranden met krachttraining

Krachttraining is een volgend niveau van lichamelijke activiteit. Ook onsportieve mensen kunnen aan krachttraining doen en zo hun vetverbranding verhogen. Het fijne aan krachttraining is dat getrainde spieren niet alleen tijdens de relatief korte momenten van inspanning vet verbranden. Ook in rust verbranden spieren veel vet. Om die vetverbranding te maximaliseren zou je na elke krachttraining een dag pauze moeten nemen.

Buikvet kwijtraken met duursport

Drie duurtrainingen per week volstaan om buikvet sneller kwijt te raken. Je traint immers de spieren van het hele lichaam. En precies dat is nodig voor een optimale verbranding van buikvet. Het best lenen zich daarvoor duursporten zoals:

  • fietsen;
  • joggen;
  • wandelen;
  • zwemmen;
  • inline skaten.
Dat brengt de hele stofwisseling en de vetverbranding behoorlijk op gang. En hoe meer je beweegt, hoe meer plezier je eraan beleeft. Actieve spieren produceren heel wat gelukshormonen en ontstekingsremmende stoffen. Dat zijn speciale boodschappers die heel gericht je buikje afbouwen.

Buikspieroefeningen voor een platte buik

Buikspieroefeningen zijn een belangrijke stap op weg naar een platte buik. Zeer effectieve oefeningen om de buikspieren te versterken zijn bijvoorbeeld:

  • situps;
  • crunches;
  • push-ups op de onderarmen. 
Bovendien oefenen regelmatig geactiveerde buikspieren een gestadige mechanische druk uit op maag en darmen. Dat bevordert de vermindering van intern buikvet. Het laat de spijsverteringsorganen weer naar een gezonde en natuurlijke omvang terugkeren.