zaterdag 21 oktober 2017

Nicotinekauwgom: voordelen en bijwerkingen

Wie stopt met roken maakt talloze keren per dag een ontwenning door. Dan schreeuwt het lichaam om een sigaret. Nicotinekauwgom helpt om die impasse te doorbreken. Maar gebruikers moeten opletten om niet aan de kauwgom zelf verslaafd te raken.


Stoppen met roken


Rokers vertrouwen vaak op eigen wilskracht wanneer ze willen stoppen met roken. In de meeste gevallen gaat dit fout en vervalt men al snel weer in de oude gewoonte. Rokers zouden beter moeten weten:

  • welke hulpmiddelen beschikbaar zijn;
  • hoe je ze kan inzetten;
  • en welke bijwerkingen ze hebben. 
Ongeveer 80 procent van de rokers die besluiten om zonder hulp te stoppen, geeft die poging binnen een maand al weer op. En minder dan 10 procent lukt het om langer dan een half jaar onafgebroken ‘rookvrij’ te blijven.

Kauwgom als vervanger van nicotine

De kans op succes om het roken voorgoed af te zweren, is met nicotinekauwgom aanzienlijk hoger. Maar men moet deze kauwgom maar zes tot twaalf weken gebruiken. Dan is de rookverslaving in de regel overwonnen. Gebruik dat langer dan zes maanden duurt, raadt men af.


De kans op verslaving aan nicotinekauwgom

Het risico dat je aan nicotinekauwgom verslaafd raakt, is aanzienlijk lager dan bij sigaretten. Dat  heeft te maken met de vertraagde werking ervan. Hoe sneller een verslavende stof in de hersenen raakt, hoe hoger de kans op verslaving.

  • Nicotine van een sigaret bereikt de hersenen via longen en bloed al na 20 seconden;
  • Bij kauwgom duurt dat vijf tot zeven minuten;
  • En een nicotinepleister bijvoorbeeld, werkt eerst na 15 minuten. Maar het effect daarvan duurt wel meerdere uren.







Dosis nicotinekauwgom stap voor stap verminderen


Gewoontes kunnen nicotine bevattende substituten niet veranderen. Maar ze kunnen wel de lichamelijke afhankelijkheid remmen.

  • bij nicotinekauwgom moet de roker in de eerste week erachter komen hoeveel hij ervan nodig heeft. In ieder geval genoeg om ontwenningsverschijnselen zoals prikkelbaarheid, nervositeit of slaapstoornissen te vermijden;
  • In de daaropvolgende weken moet hij de dosis stap voor stap verminderen.


Van kettingroker naar ‘kettingkauwer’


Helaas gebruiken voormalige rokers de nicotinekauwgom vaak als normale kauwgom. Hun verslaving is eigenlijk helemaal niet veranderd. In plaats van 30 peuken per dag, zijn het al gauw 20 stukken kauwgom per dag. Van kettingrokers naar ‘kettingkauwers’.


Wat zijn de mogelijke bijwerkingen?


Volgens de verpakking kunnen bij gebruik van nicotinekauwgom bijwerkingen optreden. Een op de tien gebruikers kan last krijgen van:

  • hoofdpijn;
  • hoest;
  • misselijkheid;
  • irritatie van mond of keel;
  • oprispingen;
  • maagzuur;
  • hartkloppingen en vaatvernauwing.


Beter dan roken


Toch lijken de bijwerkingen van nicotinekauwgom vooralsnog mee te vallen. Tenminste in vergelijking met tabaksrook:

  • die bevat meerdere duizenden stoffen die tijdens het inhaleren worden ingeademd;
  • minstens 50 daarvan zijn kankerverwekkend;
  • en nog eens 50 daarvan worden beschouwd als chemische gifstoffen. 
Dat alles ontbreekt bij kauwgom. Toch raden deskundigen langdurig gebruik ervan af. De gevolgen ervan zijn immers onvoldoende onderzocht. Maar als kauwgom het enige alternatief voor kettingrokers is, dan liever dát dan roken. Maar bedenk wel, nicotine is geen lichaamseigen stof die ons gestel nodig heeft.






De voordelen van nicotinekauwgom

Wie wil stoppen met roken wordt vaak geconfronteerd met lichamelijke en andere ongemakken. Gebruik van nicotinekauwgom kent daarbij een aantal opmerkelijke voordelen:


  • mensen die gebruik maken van nicotine-vervangende producten lopen minder risico op gewichtstoename. Er is gewoon minder drang om tussendoor te eten of te snoepen;
  • ook heeft men minder last van stemmingswisselingen, concentratieproblemen en prikkelbaarheid.

Kortom, kauwgom kan al deze symptomen sterk verminderen. Of zelfs geheel laten verdwijnen. Mits correct en goed gedoseerd gebruikt. Bewezen is dat kauwgom de kans op succes aanzienlijk vergroot bij stoppen met roken.

Hoe gebruik je de nicotinekauwgom?

Wie met kauwgom wil afkicken van zijn nicotineverslaving, heeft vaak de neiging om er te snel op te kauwen. Dat kan aan het begin van de behandeling leiden tot:


  • irritatie van de mond;
  • de hik;
  • brandend maagzuur;
  • overmatige speekselvorming;
  • lichte indigestie.

Men moet nicotinekauwgom niet kauwen als gewone kauwgom, maar langzamer.

Wanneer zijn nicotinepleisters meer aangewezen?

De meeste nadelige bijwerkingen laten zich vermijden. Maar in sommige gevallen kan de nicotinepleister een betere oplossing zijn dan nicotinekauwgom:

  • als je de kauwgom 's avonds gebruikt, kunnen slaapstoornissen optreden;
  • en een andere ongewenste bijwerking is een verhoogde hartslag;
  • ook wie gauw last heeft van een branderig gevoel, kan nicotinekauwgom beter mijden;
  • hetzelfde geldt als je een maagzweer hebt.